Εκδήλωση με θέμα «Τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας. Οι αρχειακές συλλογές για τη Θεσσαλία», αλλά και κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του διοργανώνει ο Σύλλογος ‘’Φίλοι Μουσείου Εθνικής Αντίστασης Λάρισας” (Φ.Μ.Ε.Α.Λ.), σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού Δήμου Λαρισαίων, το Μουσείο Εθνικής Αντίστασης Λάρισας και το σωματείο ‘’Φίλοι των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας” (ΑΣΚΙ) την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2025 και ώρα 18:00, στο Μουσείο Εθνικής Αντίστασης Λάρισας, Ιουστινιανού 42, (δίπλα στο 5ο Γυμνάσιο Λάρισας).
Για τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας, το έργο και τις δράσεις τους θα μιλήσει ο Βαγγέλης Καραμανωλάκης, αναπληρωτής καθηγητής Θεωρίας και Ιστορίας της Ιστοριογραφίας ΕΚΠΑ και πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου των ΑΣΚΙ.
Η Αγγελική Χριστοδούλου, ιστορικός, επιστημονική συνεργάτιδα των ΑΣΚΙ θα παρουσιάσει τις αρχειακές συλλογές των ΑΣΚΙ για τη Θεσσαλία και η Βασιλική Λάζου, ιστορικός, διδάσκουσα του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών ΑΠΘ και γραμματέας των Φίλων των ΑΣΚΙ θα αναφερθεί στο ρόλο και τις δράσεις του σωματείου «Φίλοι των ΑΣΚΙ».
Η μη κερδοσκοπική αστική Εταιρεία «Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας» (ΑΣΚΙ) ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 1992, από μια ομάδα ιστορικών, πολιτικών επιστημόνων και ιστορικών στελεχών της ανανεωτικής Αριστεράς, με πρωτεργάτη τον Φίλιππο Ηλιού. Στην κατοχή τηςβρίσκονται, σήμερα, εξαιρετικής σημασίας και όγκου αρχειακά τεκμήρια (περισσότερα από 5.000.000 έγγραφα) τα οποία συνεχώς εμπλουτίζονται. Στόχος των Αρχείων είναι η πρόσβαση και ελεύθερη χρήση όλων των τεκμηρίων από τους μελετητές, αλλά και κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη.
Οι Φίλοι των ΑΣΚΙ είναι ένα μη κερδοσκοπικό σωματείο που ιδρύθηκε με σκοπό την υλική και ηθική ενίσχυση των Αρχείων. Το σωματείο αναλαμβάνει δράσεις και πρωτοβουλίες με στόχο τον εμπλουτισμό του αρχειακού πλούτου και την ανάδειξη του πολύπλευρου επιστημονικού έργου των ΑΣΚΙ στην Αθήνα και την περιφέρεια.
-Τι θα ισχύει για τη λειτουργία της λαϊκής αγοράς της Τετάρτης επί της Τ.Τσιόγκα
Με την έναρξη εργασιών στην οδό Κενταύρων, σήμερα Πέμπτη, συνεχίζεται το έργο για τη διασύνδεση αρχαιολογικών-πολιτιστικών σημείων της Λάρισας. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του Τμήματος Οδοποιίας της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Λαρισαίων, το έργο περιλαμβάνει την πλήρη ανακατασκευή της οδού Κενταύρων, από τον κυκλικό κόμβο στη συμβολή των οδών Τσιόγκα-Γεωργιάδου έως τις οδούς Κύπρου-Ανθ.Γαζή-Πηνειού.
Συγκεκριμένα, οι εργασίες ξεκινούν σήμερα Πέμπτη, 16 Ιανουαρίου 2025, και, σύμφωνα με τον προγραμματισμό αναμένεται να διαρκέσουν ως και τη Μ.Τρίτη, 15 Απριλίου 2025. Θα εφαρμοστούν προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, με ολικό αποκλεισμό της κυκλοφορίας και της στάθμευσης των οχημάτων στην οδό Κενταύρων, στο τμήμα από τον κυκλικό κόμβο Τσιόγκα-Γεωργιάδου έως τις οδούς Κύπρου-Ανθ. Γαζή-Πηνειού), καθ’ όλο το 24ωρο, σύμφωνα με το ΦΕΚ 2474/Β/26-4-2024 που αφορά στις προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις (εργοταξιακού χαρακτήρα) για το παραπάνω έργο.
Επιπλέον μέτρα
Κατά τη διάρκεια των εργασιών στην οδό Κενταύρων, η κυκλοφορία των οχημάτων θα διεξάγεται σύμφωνα με τις προβλεπόμενες πληροφοριακές και ρυθμιστικές πινακίδες που θα τοποθετηθούν από τον ανάδοχο του έργου και ενδεικτικά μέσω των οδών Τσιόγκα – Τζαβέλλα – Κύπρου – Ανθ. Γαζή, ώστε να παρακαμφθεί το τμήμα που θα είναι κλειστό στην κυκλοφορία.
Στην οδό Τζαβέλλα θα ληφθούν επιπλέον μέτρα από τον Δήμο Λαρισαίων για αποτροπή της στάθμευσης στη μία πλευρά της οδού, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα κίνησης και μεγαλύτερων οχημάτων (λεωφορεία, φορτηγά κλπ) κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των έργων.
Οι ρυθμίσεις που θα ισχύσουν στην ευρύτερη περιοχή εμφανίζονται στα παρακάτω απόσπάσματα:
[ΣΤΑΔΙΟ Α26]
[ΣΤΑΔΙΟ Α27]
[ΣΤΑΔΙΟ Α28]
Για τη λαϊκή αγορά
Η λαϊκή αγορά που διεξάγεται κάθε Τετάρτη στην οδό Τσιόγκα θα αρχίζει πλέον από την οδό Τζαβέλλα και μετά (προς Αθηνάς), ώστε να είναι ελεύθερη η διασταύρωση των οδών Τζαβέλλα και Τσιόγκα για την κίνηση των οχημάτων που θα παρακάμπτουν την οδό Κενταύρων.
Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο του ίδιου έργου έχουν ολοκληρωθεί οι παρεμβάσεις ανάπλασης στις οδούς Μανωλάκη και Κύπρου, ενώ συνεχίζονται οι εργασίες σε τμήμα της οδού Μελετίου (μεταξύ Μανωλάκη και Κενταύρων).
Υπενθυμίζεται ότι το έργο είναι συνολικού προϋπολογισμού 3,75 εκατ. Ευρώ, χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας μέσω του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και έχει ενταχθεί στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα “Ελλάδα 2.0” και στο έργο “Παρεμβάσεις με στόχο τη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος και του δημόσιου χώρου”.
Από το Τμήμα Οδοποιίας, της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Λαρισαίων, ανακοινώνεται ότι, από αύριο, Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2025, ξεκινούν οι εργασίες ανακατασκευής της οδού Αιόλου, στο τμήμα μεταξύ των οδών Γ.Βλάχου και Αυξεντίου, με απαγόρευση της κυκλοφορίας και στάθμευσης στο σημείο των εργασιών. Η ισχύς των παραπάνω κυκλοφοριακών ρυθμίσεων θα έχουν εφαρμογή έως και την Κυριακή 20 Απριλίου 2025, καθ’ όλο το 24ωρο.
Για τους λόγους αυτούς θα εφαρμοστούν προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη, ενώ θα εφαρμοστεί ολική απαγόρευση της κυκλοφορίας και της στάθμευσης των οχημάτων στην οδό Αιόλου (από την οδό Γ. Βλάχου έως την οδό Αυξεντίου). Η κυκλοφορία των οχημάτων θα διεξάγεται σύμφωνα με τις προβλεπόμενες πληροφοριακές και ρυθμιστικές πινακίδες που θα τοποθετηθούν από τον ανάδοχο του έργου.
Υπενθυμίζεται ότι, αυτές τις ημέρες ολοκληρώνονται οι εργασίες πλακόστρωσης των πεζοδρομίων στην οδό Αιόλου (στο τμήμα μεταξύ των οδών Πλούτωνος και Βλάχου), ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει η κατασκευή του ποδηλατοδρόμου και η ολική ασφαλτόστρωση της οδού. Οι συμβολές της οδού Αιόλου με τις οδούς Βλάχου, Λαχανά και Αυξεντίου, θα παραμένουν ανοικτές κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης των εργασιών των σταδίων Β8 και Β10, για όσους κινούνται στις παραπάνω οδούς.
Οι εργασίες εκτελούνται στο πλαίσιο του έργου «Δημιουργία Εκτεταμένου Δικτύου Πεζοδρόμων & Ποδηλατικών Διαδρόμων (Αιόλου-Βυζαντίου-Ηρώων Πολυτεχνείου)», με προϋπολογισμό 3.080.262,05€ και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020.
- Με απόφαση Επιτρόπου «τέλος» στην προβληματική σύμβαση της προηγούμενης δημοτικής αρχής
Σε νέα διαγωνιστική διαδικασία για το σύστημα ελέγχου πεζοδρόμων προχωρά ο Δήμος Λαρισαίων, μετά την απόφαση του Επιτρόπου που έβαλε «τέλος» στην προβληματική σύμβαση της προηγούμενης δημοτικής αρχής. Όπως ξεκαθαρίζει η Δημοτική Αρχή, οι αποφάσεις του Επιτρόπου, που είναι ο εκπρόσωπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, δεν είναι «ισχυρισμοί» και δεν αφήνουν περιθώρια για την υπογραφή μιας σύμβασης που δεν πληροί όλες τις προϋποθέσεις νομιμότητας.
Όπως σημειώνεται αναλυτικά στη σχετική ανακοίνωση του Δήμου Λαρισαίων:
«Δέσμευση της δημοτικής αρχής είναι η όσο το δυνατόν πιο γρήγορη νέα διαγωνιστική διαδικασία για το σύστημα των βυθιζόμενων μπαρών, εκτιμώντας ότι το κέρδος για το δήμο θα είναι διπλό: και αμεσότερη λειτουργία του συστήματος ελέγχου πεζοδρόμων και οικονομικότεροι όροι για αυτό.
Επειδή όμως παρακολουθούμε μια προσπάθεια μετάθεσης των ευθυνών που υπάρχουν για τη μη λειτουργία του συστήματος και δημιουργίας στρεβλών εντυπώσεων στους πολίτες είμαστε υποχρεωμένοι να τονίσουμε τα εξής:
1. Η ευθύνη για το πρόβλημα που δημιουργήθηκε με τη λειτουργία του συστήματος βαρύνει αποκλειστικά την προηγούμενη Δημοτική Αρχή, καθώς υπέγραψε σύμβαση λειτουργίας με τον ανάδοχο (ΟΤΕ), η οποία δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις για να κριθεί νόμιμη από την αρμόδια υπηρεσία του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
2. Η απόφαση του Επιτρόπου τον περασμένο Ιούλιο, έκανε λόγο για «ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που κωλύουν την υπογραφή των ελεγχθέντων σχεδίων συμβάσεων». Διευκρινίζουμε ότι δεν πρόκειται για «ισχυρισμούς» του Επιτρόπου, όπως παραπλανητικά αναφέρεται στην ερώτηση της αντιπολίτευσης, αλλά για ΑΠΟΦΑΣΗ στην οποία όφειλε να συμμορφωθεί ο Δήμος.
3. Η δυνατότητα προσφυγής στην Ολομέλεια του αρμοδίου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, εξετάστηκε από τον Δήμο και από την Νομική του Υπηρεσία, η οποία ενώ για τα 4 σημεία της απόφασης του Επιτρόπου εκτιμά ότι «πιθανολογείται βάσιμος ο σχετικός λόγος ανάκλησης…» (υπάρχει δηλαδή πιθανότητα δικαίωσης του Δήμου), για το 5ο σημείο θεωρεί ότι η απόφαση του Επιτρόπου κρίνεται ορθή και βάσιμη. Πράγμα το οποίο σημαίνει ότι, με βάση αυτό, οι πιθανότητες δικαίωσης δεν ήταν με την πλευρά του Δήμου. Αυτός ήταν και ο λόγος για τον οποίο στη Δημοτική Επιτροπή τον Σεπτέμβριο, αποφασίστηκε η μη άσκηση προσφυγής ανάκλησης κατά της απόφασης του Επιτρόπου.
4. Η αυθαίρετη τοποθέτηση της αντιπολίτευσης περί «θετικής έκβασης της προσφυγής για τον Δήμο» και περί «επιτυχούς έκβασης της έφεσης», στερείται οποιασδήποτε λογικής και σκοπίμως προσπαθεί να παραπλανήσει τους πολίτες, προκειμένου να μετακυλήσει το βάρος των ευθυνών, από την ίδια που ως δημοτική αρχή απέτυχε να συνάψει μια νόμιμη σύμβαση, στη νέα δημοτική αρχή, η οποία δήθεν, αποφεύγει να δικαιωθεί με προσφυγές.
5. Υπεύθυνα, από την πρώτη στιγμή και με μοναδική σκέψη το καλό του Δήμου και των συμπολιτών μας, η Δημοτική Αρχή επέλεξε να προχωρήσει σε νέα διαγωνιστική διαδικασία, προκειμένου να αποφευχθούν οι χωρίς λόγο δικαστικές καθυστερήσεις και να προκύψει μια οικονομικότερη επιλογή για το Δήμο, καθώς το κόστος της συντήρησης με τα δεδομένα της απορριφθείσας σύμβασης, ξεπερνά το μισό του συνολικού κόστους κατασκευής.
Σημειώνουμε εδώ ότι με βάση τα διεθνή δεδομένα το κόστος συντήρησης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10-12% της αξίας της επένδυσης. Στην προκειμένη περίπτωση μιλάμε για κόστος συντήρησης που αγγίζει το 1 εκατ. ευρώ τα δύο χρόνια, χρήματα που καλείται να πληρώνει ο Δήμος, όταν το κόστος του έργου ανήλθε σε 1.514.622,8 Ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, εκ των οποίων οι τετρακόσιες σαράντα εννέα χιλιάδες εννιακόσια δέκα τέσσερα ευρώ και δέκα έξι λεπτά (449.914,16 Ευρώ), συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, προέρχονται από χρηματοδότηση από το «ΠΕΠ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ 2014-2020» -που σημαίνει ότι το κόστος εγκατάστασης και λειτουργίας από ιδίους πόρους, ήταν 1.064.708,64 ευρώ.
Τα παραπάνω ξεκαθαρίστηκαν από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής πολλές φορές μέχρι σήμερα και προκαλεί αν μη τι άλλο εντύπωση η εμμονή της αντιπολίτευσης σε μια προσπάθεια, επαναλαμβανόμενης, πλήρους διαστρέβλωσης της πραγματικότητας.
Η χρησιμοποίηση ψευδών στοιχείων, υποθετικών σεναρίων και αστήρικτων υποθέσεων στην προκειμένη περίπτωση, αν δεν αποτελεί απλά σημάδι αντιπολιτευτικής ένδειας, σίγουρα δημιουργεί ερωτηματικά για τους πραγματικούς σκοπούς της.
Με τις εργασίες για την κατασκευή κυκλικού κόμβου στη συμβολή των οδών Βόλου-Ηρ.Πολυτεχνείου-23ης Οκτωβρίου συνεχίζονται τα έργα για την ολοκλήρωση του εσωτερικού δακτυλίου Λάρισας. Στο πλαίσιο αυτό, σήμερα το πρωί, στο σημείο τοποθετήθηκαν κιγκλιδώματα για τη δημιουργία του κυκλικού κόμβου, ενώ η ρύθμιση της κυκλοφορίας πραγματοποιήθηκε με τη συνδρομή του Τμήματος Τροχαίας Λάρισας.
Τα κιγκλιδώματα οριοθετούν το πεδίο των εργασιών κατασκευής του κυκλικού κόμβου, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι έχουν καταργηθεί οι παλαιοί φωτεινοί σηματοδότες για την κυκλοφορία πεζών και οχημάτων. Η διέλευση των πεζών θα γίνεται από τις διαβάσεις που έχουν δημιουργηθεί για τον σκοπό αυτό, με την απαιτούμενη σήμανση που προβλέπεται από τον ΚΟΚ.
Το επόμενο διάστημα αναμένεται να γίνει